IFRS 16 Kiralama Standardı Nedir?

Önceki dönemlerde operasyonel kiralamalardan doğan varlıklarını ve yükümlülüklerini bilançolarına kaydetmeyen şirketler, Ocak 2019 itibariyle geçerli olacak yeni standartla tüm kiralama sözleşmelerini tek bir modelle bilançolarında takip etmek zorunda kalacaklar.

Yeni standart ile, faaliyet kiralaması ve finansal kiralama ayrımı ortadan kaldırılacak, kiracı durumundaki şirketler için birçok kiralamanın bilanço alınmasını gerektirecektir. Bilanço dışında izlenen borçlar, yeni standart ile birlikte bilanço içerisinde sunulacak ve piyasalardaki artan risk açıkça gözlemlenebilecektir. Standardın etkisi, yalnızca bilanço ile sınırlı olmayıp bilanço dışı kiralama yapan şirketlerin giderlerini kayıt altına alma yöntemi de değişecektir.

IFRS 17, faaliyet kiralamasının faaliyetler giderleri altında tek bir gider tipi olarak kayıt altına alınmasını zorunlu kılarken, IFRS 16 ile birlikte tüm kiralamalar, kiralama yoluyla elde edilmiş haklara ilişkin amortisman ve sözleşmelere ilişkin faiz maliyetleri olarak ayrıştırılacaktır.

FINPRO tarafından geliştirilen IFRS16 çözüm paketi ile, herhangi bir lisans ya da kurulum maliyeti olmaksızın, IFRS16 yükümlülüğü getirilen şirketlerde yeni standart dahilinde tüm hesaplamalar yapılmakta ve şirket tablolarına yansıtılması gereken tüm muhasebe kayıtları otomatik olarak atılmaktadır.

Hangi Şirketler?

Özellikle perakende, lojistik, havayolları, bankacılık, ilaç, medya, enerji, inşaat ve turizm sektöründe faaliyet gösteren ve 1 yıldan uzun süreli kiralama işlemleri yapan tüm şirketlerde IFRS 16 Standardı’nın kullanılması zorunlu olacaktır.

IFRS 16 Neleri Etkileyecek?

Finansal performansların ölçümü

Finansal kiralama sözleşmelerinin değerlendirilmeleri

Finansal analizler

Sözleşme verilerini toplama ve dinamik değişkenli senaryolara uygun yazılım kullanılması

Sözleşmelerin bütünleşik bir şekilde takip edilmesi

Ödeme planlarının doğru bir şekilde hesaplanması ve tarihçelerinin tutulması

ERP sistemi adaptasyonu

Vergi etkileri

FAVÖK etkileri

01.

Standart kapsamında ya da kapsam dışında, tüm kiralama sözleşmelerinin kokpit üzerinden kolaylıkla yönetilmesini sağlar.

02.

Tüm sözleşmelerinizin tek seferde, sözleşme kalemleri bazında yüklenmesini ve kalem detayında, değişen tüm koşullara (faiz oranı, ödeme sıklığı v.b.) uygun bir şekilde yükümlülük ve kullanım hakkı değerlerinin yeniden hesaplanmasını sağlar.

03.

IFRS16 kapsamında, net etkinin sözleşme kalemi detayında ya da tüm sözleşmeler özelinde takip edilmesini sağlar.

04.

Sözleşme koşullarında yapılacak herhangi bir değişikliğin önceden simülasyonunun yapılmasını sağlar.

05.

Aktif sözleşmelerle ilgili, statü raporlaması yapılmasını sağlar.

06.

SAP sistemi içerisinde, defter çözümü ya da hesap çözümüne uygun olarak muhasebe kayıtlarının otomatik oluşturulmasını sağlar.

07.

Excel Import & Export özellikleri sayesinde, veri devralımını / aktarımını kolaylaştırır.

08.

Kompleks senaryolara tam uyumluluk sağlar.

09.

İsteğe bağlı olarak, VUK kayıtlarının da tek bir kokpit üzerinden oluşturulmasını ve kayıt altına alınmasını sağlar.

10.

Dış sistemlerle entegrasyonuna uygun bir mimari sunar.

01.

IFRS16 dönüşüm sürecinde, zaman ve kaynak kullanımından tasarruf edin.

02.

Tek bir çözüm üzerinden tüm sözleşmelerinizi yönetin.

03.

Değişen sözleşme koşullarında, kompleks senaryolarda hakimiyet kurun.

04.

Operasyonel verimliliği artırın ve hata yapma riskini düşürün.

05.

Hızlı ve kolay uyarlanabilir yapısıyla, SAP sisteminden IFRS16 etkilerini kontrolünüz altına alın.